Geschiedenis spoorwegen |
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster. | |
Het rollend materieel van de ZNSM |
|
Dit verslag is bedoeld om in woord en beeld enig inzicht te geven, welke locomotieven en rijtuigen dienst deden bij de 'Zuid-Neder-landsche Stoomtramweg-Maatschappij' (ZNSM) | |
ZNSM - locomotieven |
|
Locomotieven 1 t/m 5, fabrikant Tubize, spoorwijdte 1067 mm, 3 assen (C), radstand 900+900 mm, middellijn 832 mm.
In dienst gesteld in 1890, waarvan tot 30 maart 1893 drie bestemd voor de lijn Breda - Wernhout grens en twee voor Breda - Etten. Leeg gewicht 15,0 ton, dienstvaardig gewicht 17,4 ton, watervooraad 1,5 m3, steenkolenvoorraad 0,5 m3. Gesloopt: 1, 2, 3 en 4 in 1938, 5 in 1939. Foto: Locomotief ZNSM 5 te Halsteren, 1932. |
|
Locomotieven 6 t/m 8, fabrikant Tubize, spoorwijdte 1067 mm, 3 assen (C), radstand 900+900 mm, middellijn 832 mm. In dienst gesteld in maart, april en mei 1893 voor opheffing ernstig tekort aan locomotieven. Identiek aan locomotieven 1 t/m 5. Leeg gewicht 15,0 ton, dienstvaardig gewicht 17,4 ton, watervooraad 1,5 m3, steenkolenvoorraad 0,5 m3. Gesloopt: 7 in 1935, 6 en 8 in 1939. Foto: Locomotief ZNSM 6 te Halsteren, 23 juli 1937. |
|
Locomotieven 9 en 10, fabrikant Tubize, spoorwijdte 1067 mm, 3 assen (C), radstand 900+900 mm, middellijn 832 mm. In dienst gesteld op 9 en 21 juni 1899 voor uitbreiding met lijn Steenbergen - Halsteren. Trekkracht 410 kg hoger dan nrs. 1 t/m 8. Leeg gewicht 15,5 ton, dienstvaardig gewicht 20,5 ton, watervooraad 2,0 m3, steenkolenvoorraad 0,65 m3. Gesloopt: 10 in 1935, 9 in 1938. Foto: Locomotief ZNSM 10 te Breda (Stationsplein), 4 augustus 1925. |
|
Locomotief 11 (links op foto), fabrikant Thiriau, spoorwijdte 1067 mm, 3 assen (C), radstand 900+900 mm, middellijn 832 mm. In dienst gesteld in 1901 voor aanleg van lijn Oud Gastel - Willemstad, maar wegens vertraging ingezet bij suikerbietenvervoer. Leeg gewicht 15,1 ton, dienstvaardig gewicht 20,3 ton, watervooraad 2,0 m3, steenkolenvoorraad 0,65 m3. Gesloopt in 1935. Foto: Locomotieven ZNSM 10 en 11 te Princenhage (werkplaats), 9 mei 1935. |
|
Locomotieven 12 t/m 14, fabrikant Tubize, spoorwijdte 1067 mm, 3 assen (C), radstand 900+900 mm, middellijn 832 mm. In dienst gesteld in 1906 voor lijn Oud Gastel - Willemstad en bij uitstek ook suikerbietenvervoer. Leeg gewicht 16,0 ton, dienstvaardig gewicht 21,0 ton, watervooraad 2,0 m3, steenkolenvoorraad 0,65 m3. Gesloopt: 14 in 1935, 12 in 1937 en 13 in 1938. Foto: Locomotief ZNSM 13 te Breda (Stationsplein), 7 juni 1935. |
|
Locomotief 15, fabrikant Tubize, spoorwijdte 1067 mm, 3 assen (C), radstand 900+900 mm, middellijn 832 mm. In dienst gesteld in 1906, niet zozeer voor de lijn Oud Gastel - Willemstad, maar bij uitstek ook voor het suikerbietenvervoer. Leeg gewicht 16,0 ton, dienstvaardig gewicht 21,0 ton, watervooraad 2,0 m3, steenkolenvoorraad 0,6 m3. Gesloopt in 1937. Foto: Locomotief ZNSM 15 te Breda, 6 april 1926. |
|
Locomotief 16, fabrikant Backer & Rueb, Breda, spoorwijdte 1067 mm, 2 assen (C), radstand 1700 mm, middellijn 850 mm. In dienst gesteld in 1928 als tweede-handsje, gebouwd in 1903, voordien in dienst bij suikerfabriek St.-Antoine te Oud Gastel. Leeg gewicht 13,1 ton, dienstvaardig gewicht 16,8 ton, watervooraad 2,3 m3, steenkolenvoorraad 0,4 m3. Verkoop in 1938 aan Cooperatieve Beetwotelsuikerfabriek 'Dintelooord', nabij Stampersgat. Foto: Locomotief ZNSM 16 te Princenhage, augustus 1934. Foto J. Hilhorst. |
|
ZNSM - rijtuigen |
|
Rijtuigen A 1 t/m A 7, gesloten stoomtramrijtuig 1e klasse, gebouwd in 1890, langsbanken, 17 zit- en 13 staanplaatsen, lengte 7,15 m. Rijtuig A 8, gesloten stoomtramrijtuig 1e klasse, gebouwd in 1893, langsbanken, 17 zit- en 13 staanplaatsen, lengte 7,15 m. Rijtuig A 9, gesloten stoomtramrijtuig 1e klasse, gebouwd in 1905, 17 zit- en 13 staanplaatsen, lengte 7,15 m. Leverancier: S.A. de construction 'La Métallurgique', Nijvel (B). Alle rijtuigen zijn in 1935 voor sloop verkocht. Foto: Rjtuigen ZNSM A 2 en A 6 bij de werkplaats in Princenhage, augustus 1934. Foto J. Hilhorst. |
|
Rijtuigen A 1 t/m A 7, gesloten rijtuig 1e klasse, gebouwd in 1890, langsbanken, 17 zit- en 13 staanplaatsen, lengte 7,15 m. Rijtuig A 8, gesloten rijtuig 1e klasse, gebouwd in 1893, langsbanken, 17 zit- en 13 staanplaatsen, lengte 7,15 m. Rijtuig A 9, gesloten rijtuig 1e klasse, gebouwd in 1905, 17 zit- en 13 staanplaatsen, lengte 7,15 m. Leverancier: S.A. de construction 'La Métallurgique', Nijvel (B). Alle rijtuigen zijn in 1935 voor sloop verkocht. Foto: Rijtuig ZNSM A 9 gereed voor aflevering bij de leverancier in Nijvel (B), 1906. |
|
Rijtuigen B 20 t/m B 29, gesloten rijtuig 2e klasse met middenbalkon, gebouwd in 1890, 33 zit- en 18 staanplaatsen, lengte 11,44 m Rijtuigen B 30 t/m B 33, gesloten rijtuig 2e klasse met middenbalkon, gebouwd in 1906, 33 zit- en 18 staanplaatsen, lengte 11,44 m Leverancier: S.A. de construction 'La Métallurgique', Nijvel (B). Alle rijtuigen zijn in 1935 en 1936 voor sloop verkocht. Foto: Rijtuig ZNSM B 31 terzijde gesteld in juli 1932 bij de werkplaats in Princenhage. Achter het rijtuig staat de 'dubbele' woning voor het hoger personeel van de werkplaats. Foto S. Overbosch. |
|
Rijtuig AB 41, gesloten rijtuig 1e en 2e klasse met eindbalkons, gebouwd in 1915,
in dienst op 16 september 1915. 23 zit- en staanplaatsen 1e klasse en 39 zit- en staanplaatsen 2e klasse, lengte 13,94 m, vernummerd in 1925 naar AB 1, verkoop in 1936 naar RTM, vertrek op 8 april 1936 in één konvooi via Steenbergen naar Zeeland. Leverancier: N.V. Allan & Co, Rotterdam. Foto: Rijtuig ZNSM AB 41 gereed voor aflevering bij de leverancier in Rotterdam, 16 september 1915. |
|
Rijtuigen AB 2 t/m AB 7, gesloten stoomtramrijtuig 1e en 2e klasse met eindbalkons, gebouwd in 1925, 21 zit- en staanplaatsen 1e klasse en 35 zit- en staanplaatsen 2e klasse, lengte 14,165 m, verkoop in 1936 naar RTM, vertrek op 8 april 1936 in één konvooi via Steenbergen naar Zeeland (aankomst op 10 april 1925). Leverancier: N.V. Allan & Co, Rotterdam. Foto: Rijtuig ZNSM AB 2 gereed voor aflevering bij de leverancier in Rotterdam, 1925. |
|
ZNSM - goederenwagens |
|
De ZNSM had zodanig veel goederenwagens, dat het op deze plek te ver gaat om zelfs maar een opsomming te geven. Een deel was oolk eigendom van de suikerfabrieken in West-Brabant. Vandaar ter afsluiting een 'gemengde' tram. | |
|
|
Over het algemeen bestond een stoomtram in de beginjaren uit een locomotief (3 assen), een post-bagagewagen (2 assen), een rijtuig 1e klasse (2 assen), een rijtuig 2e klasse met middenbalkon (4 assen) en één of meer wat goederenwagens (2 assen). Op bovenstaande ansichtkaart, gemaakt omstreeks 1905 langs de Roosendaalsche Vliet (ten noorden van Roosendaal), is een iets andere volgorde te zien, namelijk: locomotief, een rijtuig 2e klasse met middenbalkon (4 assen), een rijtuig 1e klasse (2 assen), een post-bagagewagen (2 assen) en drie gesloten goederenwagens. |
|